آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان»، با ۳۲۱ اثر متعلق به ۸۰ هنرمند از  ۵ قاره جهان برگزار شد.

 

 آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان» توسط مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، عصر امروز ۳۰ مهر در محوطه حوزه هنری آغاز شد و با بازدید آثار در گالری خانه عکاسان ادامه یافت‌.

در این برنامه، محمدمهدی دادمان؛ رییس حوزه هنری و  هنرمندان چون مسعود نجابتی، محمد حسین نیرومند، سیدعلی میرفتاح، حسین یوزباشی، سید محمدرضا میری، محمود حبیبی‌کسبی، سید امیر جاوید، حسین عصمتی حضور داشتند.

«یحیی سنوار» در هیبت یک سامورایی

در ابتدای برنامه، بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، سیدعلی میرفتاح؛ هنرمند عرصه تجسمی گفت: امروز در فضای مجازی تصویری دست به دست شد که متعلق به یک روزنامه ژاپنی بود؛ در آن یک تصویرساز ژاپنی آمده بود تصویر شهید «یحیی سنوار»  را با لباس سامورایی کشیده و زیر تصویر هم پیامی از مسلک سامورایی‌ها درج کرده بود.

پیامی با مفهومی که ما با آن آشناییم؛ «مرگ سرخ، به از زندگی ننگین است» و گفته بود این زندگی سامورایی است و یک چفیه هم با آن لباس ترکیب کرده بود.

حال  ما باید مقاله و گزارش و یادداشت‌های بسیاری می‌نوشتیم صرف نظر از ترجمه ، تا کاری که این تصویر کرد و مفهومی که منتقل می‌کند را محقق کنیم. در حقیقت این کار همان محور مقاومت و جدال حق و باطل، ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم به زبان هنر است.

وی ادامه داد: از اول خلقت این جدال وجود داشته و آدم‌ها باید سمت درست می ایستادند، اما امروز ما دچار یک مسمومیت رسانه‌ای شدید شده‌ایم، ما الان شاهد این هستیم که رسانه‌های اسم و رسم دار دنیا چه وابستگی به نظام سلطه دارند و حق را زیر پا می گذارند و دفاع از ظالم می‌کنند خیلی از مشتریان این رسانه ناخواسته مسموم شدند، این سم از گوشه موبایل گرفته تا ماهواره بر ذهن و ضمیر مخاطب تاثیر می‌گذارد و رفع این مسمومیت ساده نیست، اما یکی از راه‌های آن زبان هنر و استفاده از فرم های گرافیکی و هنرهای تجسمی است چراکه این‌ها، راه دارز را کوتاه می‌کنند و نیاز به ترجمه هم ندارند و همه کس فهم هستند.

میرفتاح اظهار داشت: طبق سخن سید الشهدا(ع) که فرمودند «اگر دین ندارید، آزاده باشید»، ما می‌توانیم برسر همین آزادگی نقطه اشتراک با سراسر جهان داشته باشیم و امیدوارم «همچنان طوفان» با پیروزی جناح حق بر باطل همچنان دامه داشته باشید.

حکمفرمایی یک سایه انسانی بر نمایشگاه «همچنان طوفان»

در ادامه این آیین افتتاحیه، صابر شیخ رضایی نمایشگردان و مسئول جمع آوری آثار نمایشگاه «همچنان طوفان»ضمن خیر مقدم به مهمانان بیان داشت: عنوان نمایشگاه، «همچنان طوفان» است، این عنوان با سحرگاه طوفان الاقصی با مجاهدت افرادی چون یحیی سنوار آغاز شد و کمتر کسی تصور می‌کرد این عملیات نظامی- تدافعی بتواند اینقدر در جهان‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و رسانه‌ای تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: وقتی سیر حوادث و ریتم وقایع و اتفاقات در شش  ماه دوم بعد از عملیات طوفان الاقصی در  علمیات‌های مختلف و شهادت‌ها تکثر پیدا کرد، من به نظرم رسید در سیلاب اخبار که فرصتی برای تأمل بر هر خبر وجود ندارد، هنرمندان با ابزار هنر می‌توانند در این حوادث نقطه گذاری کنند و حتی با جنبه‌های عاطفی فراتر از سطح اخبار می‌توانند به این جریان نگاه کنند. 

وی در ادامه توضیح داد: در واقع این یک توافق بین‌المللی هنرمندان دنیا  بدون هیچ خط مشی ثابت سیاسی و فکری و با وجود همه گرایش های مختلفی اجتماعی است که همه افراد حاضر در موضوع حفظ کرامات انسانی و محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی با هم اشتراک دارند.

در ادامه شیخ رضایی در توضیح شکل‌گیری نمایشگاه«همچنان طوفان» گفت: این نمایشگاه، در بازه زمانی ۱۵ روزه شکل گرفت و با لطف خدا ما در دو هفته  ۳۲۱ اثر متعلق به ۸۰ هنرمند از  ۵ قاره جهان و ۲۳ کشور دنیا را جمع‌آوری کردیم که بسیاری از این هنرمندان، هنرمندان شاخص و صاحب سبک کشور خود هستند. درضمن هنرمندان کشورمان نیز فعال بودند و به ما اثر دادند.

وی در ادامه با اشاره به چالش برانگیز بودن استفاده از هوش مصنوعی در تولید آثار هنری، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از هنرمندان در ایران در دام راهکارهای هوش مصنوعی افتاده‌اند به جای اینکه بتوانند این ابزارها را هدایت‌گری کنند. بنابراین من تأکیدم بر این بود که آثاری که از هنرمندان داخلی در این نمایشگاه داریم از جنس اصالت هنرمندانه باشد و از جنس تلاش‌های باشد که هنرمندان قبل از این فضاهای دیجیتالی به آن نیاز دارند، البته در آثار خارجی‌ها این مسأله بسیار مشهودتر است حتی آثاری که با تکنیک های دیجیتال سه بعدی و نظیر آن تولید شده است‌.

وی در پایان تاکید کرد: این نمایشگاه و  اصل این اتفاق یک اتفاق هنرمندانه است، گرچه شاید برگزاری این نمایشگاه یک سایه سیاسی و اجتماعی را نیز در بر داشته باشد، اما بیشتر یک سایه انسانی و عاطفی و فرا مرزی بر این نمایشگاه حاکم بوده و امیدوارم برکاتی نیز برای ما و مردم غزه داشته باشد.

در پایان این مراسم،محمود حبیبی کسبی شعری را با مطلع « اسم حسن و رسم حسینی است گواه» به علمدار مقاومت سیدحسن نصرالله تقدیم و برای حضار قرائت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار